تجربه کاربر یا UX یکی از واژه های بسیار مورد اشاره در دنیای بازاریابی و کل حوزه شرکت بوده است. این به نحوه تعامل کاربران با محصول یا خدمات یک شرکت و همچنین کانال های آن در سفر خرید خود می پردازد.


ما در اینجا یک مفهوم بسیار علمی داریم ، درست است؟ اما ، همانطور که می دانیم ، این عمل شامل تعدیل و سفارشی سازی است ، به ویژه هنگامی که طاقچه های مختلف بازار را در نظر می گیرید.


در نتیجه ، این امر مستلزم تعمیق مفهوم ، درک اهمیت آن و حتی آگاهی از روندهای مورد انتظار در سالهای آینده است.


تحول دیجیتال و بازار SaaS


تجربه کاربر به چه معناست؟


تجربه کاربر (UX) درباره نحوه تعامل مردم با یک محصول یا خدمات است ، چه در دنیای آنلاین و چه در دنیای فیزیکی.


این شامل روابط با کانال های شرکت ، مرور وب سایت آن ، دریافت محصول و حتی امکان ایجاد اقدامات پس از فروش است.


در اینجا ارزش یک واقعیت مهم را دارد: هر شرکتی یک UX به مشتریان خود ارائه می دهد - تفاوت این است که آیا مربوط است یا نه.


به عبارت دیگر ، اگر وب سایت یک شرکت پاسخگو نباشد ، بارگذاری اطلاعات زیاد طول بکشد ، یا اگر فرایند خرید بوروکراتیک و گیج کننده باشد ، مشتری تجربه UX را دارد که ترجیح می دهند فراموش کند - و احتمالاً این کار را انجام می دهد.


اما اگر آنها سایتی را پیدا کنند که با آخرین جستجوهای خود سفارشی شده باشد ، با اطلاعات مورد نیاز در صفحه اول و راه حل های سریع خرید را بدون ثبت گسترده ارائه دهد ، تجربه کاربری بسیار رضایت بخش تری خواهند داشت.


نکته اساسی دیگر که به انتقال این مفهوم به بخش های مختلف بازار کمک می کند ، درک کاربر و تجربه جداگانه است.


با انجام این تجزیه و تحلیل فردی ، می توان ویژگی ها و نیازهای کاربر را ترسیم کرد و سپس با استفاده از این اطلاعات ، تجربه ای را برآورده کرد که بیش از انتظارات آنها باشد.


اهمیت UX چیست؟


درک کاربر کلید موفقیت است. در مقیاس مربوطه ، آنها می توانند ارزیابی کنند که آیا یک سایت یا محصول مفید است ، ارزش متفاوتی دارد یا استفاده از آن خوشایند است.


بیایید به یک مثال بسیار کاربردی نگاه کنیم: آناناس برای مردم مفید است ، زیرا می توان آن را خورد. با این حال ، میوه دارای پوست ضخیم ، پر از خار و برش دشوار است.


یک سوپرمارکت که میوه چرخ کرده را ارائه می دهد ، به دید کاربر - در این مورد ، مصرف کننده - ارزش بیشتری می بخشد. به این ترتیب ، ارزش محصول را زمانی افزایش می دهد که به منابع دیگر مانند نیروی کار خود نیز نیاز داشته باشد.


علاوه بر این ، ارائه نعناع ، ضایعات لیمو و سایر همراهها در کنار غرفه آناناس ، تجربه و بنابراین درک مصرف کننده از مصرف محصول را تغییر می دهد.


همین امر در مورد سایتها ، کانالها و فرایندهایی که یک شرکت به مشتریان خود ارائه می دهد اتفاق می افتد. آنها می توانند مفید باشند ، ارزش افزوده ایجاد کنند یا در بالاترین سطح ، همه اینها را انجام دهند و همچنین یک تجربه مرتبط را به کاربر اضافه کنند که آنها را وفادار کرده و باعث می شود آنچه را تجربه کرده اند تبلیغ کنند.


در دنیای بازاریابی دیجیتال ، UX در ساختار وب سایت ها ، تجارت الکترونیکی و وبلاگ ها ضروری است تا کاربر مدت بیشتری در دامنه باقی بماند و در واقع از محتوا ، محصولات و خدمات ارائه شده در آدرس استفاده کند. اما دستورالعمل های اساسی آن چیست؟


UX چه دستورالعمل هایی را ارائه می دهد؟


برخی از کارشناسان ، دان نورمن ، بنیانگذار گروه Nielsen Norman ، را مخترع اصطلاح تجربه کاربر در دهه 1990 می دانند. در این ویدئو ، او توضیح می دهد که UX چیست و دستورالعمل های آن چیست.


در این رویکرد ، UX تمام تعاملات کاربر نهایی با شرکت ، محصولات ، خدمات و فرآیندهای آن را در بر می گیرد و موارد زیر را در نظر می گیرد:


احساسات و عواطف ایجاد شده در کاربران از آنجا که تجربه یک تجربه شخصی است.

آنچه کانال ، محصول یا خدمات در سفر کاربر نشان می دهد و زمینه ای که در آن تجربه شده است ؛

تکامل تجربه در طول زمان ، از آنجا که ، علاوه بر در نظر گرفتن لحظه بیرونی ، همچنین باید مربوط به ثبت مثبت در حافظه کاربر باشد.


استفاده از این دستورالعمل ها به ما امکان می دهد استراتژی تجربه کاربر را به چندین حوزه تجاری در بخشهای مختلف ببریم و عمدتا کاربر و مشتری را در مرکز اقدامات قرار دهیم.


آیا متوجه هستید که UX یک مفهوم موقعیت یابی مشتری محور است؟ بنابراین ، چگونه می توان از این دستورالعمل ها و مفاهیم در وب سایت تجاری استفاده کرد تا همه این آثار ذکر شده را ایجاد کند؟


چگونه از UX برای وب سایت خود استفاده می کنید؟


برای ایجاد یک استراتژی کارآمد تجربه کاربری برای وب سایت تجاری خود ، باید در مورد طراحی ، پاسخگویی به تلفن همراه ، سرعت بارگذاری و سایر ویژگی هایی که با نحوه حرکت کاربر در محتوای سفارشی تداخل دارند ، فکر کنید.


در این مورد ، ما همچنین باید User Interface (UI) را در نظر بگیریم ، یعنی رابط کاربری که کاربر می بیند و با آن تعامل دارند. مرور باید ساده باشد ، حتی اگر پشت سر آن بی نهایت کدهای پیچیده و برنامه نویسی وجود داشته باشد.


چک لیست UX


برای ارزیابی تجربه کاربری ارائه شده به عموم ، یک چک لیست می تواند کمک کند. در نظر بگیرید که آیا محصول ، فرآیند یا وب سایت عبارتند از:


مفید ، برآورده کردن یک یا چند نیاز کاربر ؛

آسان برای استفاده ، بدون فرآیندها یا موانعی که کار با آنها را دشوار می کند ؛

قابل دسترسی در همه سیستم عامل ها و زبان ها ؛

با توجه به نمایان بودن آن در موتورهای جستجو و همچنین معماری اطلاعات داخلی ، یافتن آن آسان است.

قابل اعتماد؛

مطلوب ، ارزش زیبایی شناسی و تجربه جذاب.


یک راه خوب برای درک UX در یک وب سایت این است که تصور کنید اگر Netflix یک پلت فرم دشوار برای حرکت باشد اگر پیشنهادات محتوا را در نظر نگیرد که آخرین انتخاب های شما و امکان ایجاد فیلتر برای محتوای کودکان را در نظر می گیرد یا حتی اگر فیلم ها را بر اساس طبقه بندی سازماندهی نمی کرد.


در بستر Netflix ، هم یک کاربر مبتدی و هم کسی که قبلاً مصرف کننده محتویات آن است می تواند بدون نیاز به راهنمای پیچیده به راحتی حرکت کند ، درست است؟


این یکی از نکات UX در سایت است ، که همچنین موارد زیر را دنبال می کند:


بارگذاری سریع: از آنجایی که کاربران اطلاعات را جستجو می کنند ، در پاسخ فوری هستند - در غیر این صورت ، آنها می توانند در آدرس دیگری جستجو کنند.

قابلیت اسکن محتوا: اطمینان از اینکه کاربر می تواند بین خواندن به ترتیب پیشنهادی یکی را انتخاب کند یا عناوین و اطلاعات برجسته را به روشی که ترجیح می دهد مرور کند.

بصری جذاب: این اطلاعات را سازماندهی می کند تا کاربران بتوانند به راحتی با توجه به پیشرفت خود رفتار کنند.

پاسخگویی: از آنجا که کاربر می تواند تصمیم بگیرد به محتوا از دستگاه های مختلف مانند تلفن های هوشمند ، رایانه های رومیزی یا رایانه های لوحی دسترسی پیدا کند.

محتوای مرتبط و عینی: بدون عناصری که تمرکز را از آنچه برای کاربر مهم است دور می کند.


بدون تجربه کاربری رضایت بخش ، استراتژی های SEO ، ایجاد قیف بازاریابی ، از جمله اقدامات دیگر برای بهینه سازی محتوا ، ممکن است نتایج آنها به خطر بیفتد زیرا کاربر تعامل لازم برای آن را نخواهد داشت.


به عبارت دیگر ، تجربه کاربر باید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا در سایت شما باشد ، چه در طراحی آن و چه در آنچه که به عنوان اطلاعات ارائه می دهد.

دلایل استفاده از تجربه کاربری در سایت شما چیست؟


با توجه به تجربه کاربری که برای بازدیدکنندگان وبلاگ مناسب است ، متوجه برخی از نتایج خواهید شد.


افزایش ترافیک ارگانیک


تأثیرات UX بر روی سایت عملاً بصورت آبشار اتفاق می افتد و با افزایش ترافیک ارگانیک شروع می شود.


محتوای منظم و دارای اطلاعات مرتبط کاربران بیشتری را جذب می کند. الگوریتم های موتورهای جستجو تفاوت های آنها را شناسایی کرده و در نتیجه ، از طریق رتبه بندی بهتر ، به عنوان مثال ، بر سایت تأکید می کنند.


افزایش زمان بازدیدکنندگان در صفحه


با محتوایی که احساسات مثبت را برمی انگیزد ، درد مشتری را برطرف می کند یا حتی او را شگفت زده می کند ، مانند مثال آناناس ، زمان صرف شده در صفحه و توانایی پرورش مشتری بالقوه افزایش می یابد.


این تجربه علاوه بر اینکه برای موتورهای جستجو یک رتبه بندی است ، تجربه ای است که به مشتری اجازه می دهد محتوای بیشتری را جذب کرده و آنچه را که ارائه می شود خریداری کند.


افزایش تبدیل


اگر کاربر محتویات را جذب کند و ببیند که با تفاوت های شما هماهنگ است ، تصمیم به خرید محصول می گیرد.


این نتیجه توسط بسیاری از مشتریان بالقوه دیگر ضرب می شود ، زیرا هریک به شیوه خود از آن تجربه رضایت بخش عبور می کنند.


ما هنوز می توانیم با استفاده از UX دو نتیجه جالب دیگر را مشاهده کنیم.


یکی از آنها صرفه جویی در منابع است. از زمان پیکربندی رابط ، ابزارها و محتوای وب سایت با توجه به آنچه مربوط به شخصیت خریدار است سفارشی می شود. در عین حال ، درک کاربر از ارزش افزایش می یابد.


در پایان ماه مه 2020 ، گوگل اعلام کرد که الگوریتم خود را تا سال 2021 تغییر می دهد تا معیارهای متمرکز بر تجربه کاربر را مشخص کند.


این امر اهمیت داشتن یک وب سایت سریع و پاسخگو در نسخه موبایل را تقویت می کند و دارای محتوای تعاملی و مرتبط است که یک تجربه خواندن منحصر به فرد را ارتقا می بخشد.


به عبارت دیگر ، علاوه بر تمرکز بر ساختار وبلاگ یا وب سایت تجاری خود ، باید کل تجربه را نیز در نظر بگیرید ، درست است؟ بیش از هر زمان دیگری ، شرکت شما باید استراتژی خود را بر اساس تجربه محتوا بنا کند.